Yvonne Coldeweijer raakte 25.000 euro kwijt: "Mega dom businessidee"

Entertainment
door Lois
woensdag, 28 februari 2024 om 14:00
yvonne coldeweijer
Yvonne Coldeweijer, bekend als de juice koningin, waagde zich in 2015 aan een gewaagd avontuur: het verhuren van designertassen, geïnspireerd door haar liefde voor de serie "Sex and the City". Een gedurfd idee dat haar een lening van 25.000 euro kostte...

Risico's

Yvonne Coldeweijer had naar eigen zeggen te vaak naar Sex and the City gekeken en kwam op het idee om net als in de serie designertassen te gaan verhuren. "Ik dacht: dit hebben we in Nederland nog niet”, vertelt Coldeweijer in een filmpje op haar juicekanaal. De juice koningin houdt van risico's en had de bank benaderd en gevraagd om een lening van 25.000 euro.
Yvonne legde vervolgens haar businessplan uit. "De bank vond mijn idee best wel een goed idee en gaf mij zo dat geld. Met dat geld kocht ik een hele hoop designertassen. Ik kocht Chanel Boy bags, een Hermès clutch, een YSL Fringe bag… Ik had het hélemaal bedacht en ik ging dit gewoon doen.”

Nul euro

In eerste instantie leek haar onderneming veelbelovend. Ze verscheen in verschillende bladen en blogs, maar al snel ondervond ze de harde realiteit. Een ketting ter waarde van duizend euro, hoog verzekerd en aangetekend verzonden, eindigde doormidden gebroken bij de klant. Ondanks haar overtuiging dat ze verzekerd was, bleek DPD te weigeren en haar 'nul euro' te vergoeden.
Op dat moment begon Coldeweijer te twijfelen aan haar idee, want wat gebeurt er als iemand een tas steelt? "En toen ging ik dus speuren en het bleek heel erg dom te zijn. Het was een risico plan. Geen enkele verzekeraar wilde hierin mee. En toen bedacht ik dat ik echt een mega dom businessidee had.” Ze besloot alle designertassen te verkopen.

Mislukking

En het idee dat designertassen in waarde stijgen, ervoer Yvonne Coldeweijer een verlies. Het bleek moeilijk om haar collectie met winst te verkopen, aangezien de meeste mensen niet bereid waren meer te betalen dan de retailprijs. Met deze mislukking reflecteert Coldeweijer op haar "mega domme businessidee".